melodive

مجله فیلم و موسیقی ملودایو

melodive

مجله فیلم و موسیقی ملودایو

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سبک های موسیقی

در این پست به معرفی بخش آکادمی موسیقی ملودایو در در ادامه  به معرفی 4 تا از سبک های موسیقی و ژانر های موسیقی غربی می پردازیم

سبک موسیقی کلاسیک

اگرچه عموماً سالهای بین 1750 و 1820 به عنوان دوره‌ی کلاسیک در موسیقی غربی شناخته شده است، ولی لغت «کلاسیک» اصطلاحآً به معنای هنر موسیقی غربی شامل انواع سبک‌های موسیقی غرب از قرن نهم تا دوره‌ی حاضر به‌ویژه قرن‌های شانزدهم یا هفدهم تا قرن نوزدهم در نظر گرفته می‌شود.

سبک موسیقی جز یا جاز

اگرچه جز (Jazz) ، از ابداعات آمریکاییان افریقایی تبار در اوایل قرن بیستم است، برخی ویژگی‌های آن همانند ندا و پاسخ ، بداهه‌نوازی، به‌کارگیری عناصری از موسیقی غرب؛ ریشه در سنت‌های موسیقیایی قبل از آن دارد.

سبک و انواع موسیقی پاپ

سبک موسیقی پاپ که با نام موسیقی عامه پسند نیز شناخته می‌شود، در دهه‌های 1930 و 1950 میلادی شکل گرفته است. در این بخش با این ژانر و انواع موسیقی پاپ بیشتر آشنا شوید.

معرفی سبک موسیقی بلوز

پیدایش ژانر موسیقی بلوز ریشه در تاریخ آمریکا، بوی‍ژه آمریکاییان آفریقایی تبار، سنت‌های موسیقی آفریقایی، ترانه‌های کارگران آفریقایی-آمریکایی و موسیقی فولک آمریکایی- اروپایی دارد.
  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

ساخت موسیقی بی کلام

1-جهت: هر چیزی که گرایش یا تغییر را بوجود آورد جهت در آهنگسازی را شکل می‌دهد. چیزی که فرد را از نقطه «الف» به نقطه «ب» سوق می‌دهد. تغییر بین حس‌ها، سطح انرژی، صحنه‌ها. ملودی، توالی هارمونیکی که موجب ایجاد تنش شده و موسیقی بی کلام را جلو می‌برد و با اضافه کردن سازهای مختلف، انرژی آن نیز بیشتر می‌شود (ارکسترنوازی)، میزان شدت یا تراکم موسیقی می‌توانند در جهت دادن به موسیقی متن مؤثر باشند.


2-حرکت: هر چیزی در موسیقی که صحنه‌ها را جلو ببرد مثل اوستیناتوی ثابت، الگوی ریتمیک خاص، توالی هارمونیک تکرار شونده، کنش و واکنش بین ملودی و هارمونی (ارکسترنوازی)، حرکت خوانده می‌شود. حرکت می‌تواند در اثر تغییر در الگوی ریتمیک نیز حاصل شود. حتی می‌شود با تلفیق یک کلید جدید، یک ضربه یا بالا و پایین رفتن ضرب‌آهنگ ایجاد شود. تمام اینها حس وحالی مطابق با صحنه ایجاد می‌کنند. موسیقی بی کلام قابلیت این را دارد که با کند و تند شدن صحنه و همراه دوربین تغییر کند.


3-پیش‌نما: پیش‌نما شامل ملودی- تأکید موسیقی متن - می‌شود برای مثال قبل از شروع صحنه، بنابراین بیننده می‌تواند از لحن موسیقی فضای پیش‌نما را حدس بزند، در اینجا موسیقی بی کلام کاری می‌کند که نظر مخاطب به پیش‌نما جلب شود. پیش‌نما باید واضح و پرقدرت ارائه شود در اینصورت می‌تواند روی صحنه تأثیر بگذارد و با آن درآمیزد.


4-پس‌زمینه: پس‌زمینه در آهنگسازی تمامی عناصر را مثل چسب بهم وصل می‌کند. این المان در پسِ موسیقی بی کلام به گوش می‌رسد و به شدت ظریف است و اگر در میکس نادیده گرفته شود، فقدان آنرا می‌توان حس کرد. گاهی سازی مثل ویولون سل که الگوی هارمونیک پیتزیکاتو را می‌نوازد، المان پشتیبانی‌کننده ظریفی را به موسیقی اضافه می‌کند اما ارتباط مخاطب را با پیش‌نما و صحنه قطع نمی‌کند و فقط چیزی را که لازم است به موسیقی اضافه می‌کند.


5-تقویت‌کننده: این المان موسیقی را تقویت کرده یا شدت می‌بخشد و ممکن است تأثیرگذاری تصویر را بیشتر ‌کند یا تغییرات موسیقی متن و بخش‌های آنرا بهم متصل کند؛ حتی این امکان را دارد که هنگام اوج گرفتن ملودی، در پس‌زمینه صداهایی گوش‌نواز و لرزان اما نامحسوس به آن اضافه کند (مثل گلیساندو، ترمولو، ایجاد لرزش بوسیله سازهای بادی در بافت موسیقی). این المان می‌تواند تیمپانی رول، یا هارپ گلیساندو یا حتی صدای سنج باشد. اگر این المان در الگویی تکرارشونده اجرا شود، مثل همه ضرب‌آهنگ‌ها، قابل پیش‌بینی و هیجان‌انگیز می‌شود.


6-بیس: المان بیس در ساخت موسیقی متن به سازهایی با صدای بم و کم مربوط است که در موسیقی صدایی با محدوده صوتی پایین تولید می‌کنند. موسیقی بی کلام بدون بیس، حلقه‌ای مفقوده دارد؛ معمولا موسیقی‌های سمفونیک و هیبرید به بیس ثابت و منسجمی نیاز دارند که می‌تواند از طریق دو برابر کردن سازها در اکتاوها عملی شود. مثلا دابل بیس به همراه  ساز توبا یا ساز فاگوت به همراه ساز ویولون‌ سل از جمله سازهایی هستند که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه آهنگساز می‌تواند از سینت و بیس الکترونیک نیز استفاده کند.


کلارینت

بانجو

ساز اسکاتلندی

  • ملودایو ..