melodive

مجله فیلم و موسیقی ملودایو

melodive

مجله فیلم و موسیقی ملودایو

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

معرفی ساز «کلارینت»

کلارینت یا قره نی عضوی از خانواده سازهای بادی چوبی (فلوت، ابوا، باسون، کلارینت) و آخرین سازی است که در ارکستر سمفونی (در نیمه دوم قرن هیجدهم) مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی ساز کورنت (Cornet)

ساز کورنت در طبقه‌بندی مشخص شده برای سازها در دسته‌ی سازهای بادی، برنجی، ایروفون (هوا صدا) قرار می‌گیرد. ساز ایروفون (هوا صدا) دریچه دار که با حرکت لب‌ها صدا تولید می‌کند. کورنت یکی از سازهای مشابه با ترومپت است.

معرفی ساز دیجریدو (Didgeridoo)

دیگریدو (didgeridoo) یا دیجریدو (didjeridu) سازی بادی است که توسط بومیان استرالیای شمالی به احتمال قوی 1500 سال قبل پدید آمد و هنوز نیز در استرالیا و سایر نقاط دنیا بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز گاهی اوقات به عنوان ترومپت چوبی یا drone pipe شناخته می‌شود. موسیقی‌شناسان این ساز را به عنوان ساز ایروفون (هواصدا) برنجی طبقه‌بندی می‌کنند.

معرفی ساز هورن انگلیسی

با توجه به زیر و بمی پایین‌تر و قسمت گلابی‌شکل ساز، هورن انگلیسی صدایی تیره‌تر و قدرتمندتر از ابوا تولید می‌کند. رنگ صدا نسبتاً در تمامی رجیسترها همگن می‌ماند، بنابراین انتقال بین رجیسترها هموار و ملایم است.

معرفی ساز ساکسیفون (saxophone)

ساز ساکسیفون (saxophone) در دسته‌بندی سازهای بادی، بادی چوبی، ایروفون (aerophone) قرار داده می‌شود. ساکسیفون یک ساز تک زبانه‌ای یا یک زبانه‌ای یا تک قمیشی (single reed)، بادی چوبی است که اولین بار در اواسط قرین 1800  میلادی توسط  آدولف ساکس ساخته شد.

معرفی ساز پیکولو (Piccolo)

پیکولو یا فلوت اکتاو یکی از اعضای خانواده فلوت‌های عرضی است. این ساز یکی از سازهای بادی با بالاترین زیر و بمی در ارکستر است که محدوده صدایی آن (یک اکتاو بالاتر از فلوت کنسرت) بالاتر از صدای انسان میرسد. در ارکستر پیکولو در دوران کلاسیک برای تقلید صداهای طبیعت همانند آواز پرندگان یا طوفان‌ها و برای افکت‌های ویژه مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی ساز ترومبون (Trombone)

ترمبون تنها ساز در خانواده سازهای برنجی است که برای تغییر زیر و بمی (pitch) به جای valve از اسلاید استفاده می‌کنند. ترومبون استاندارد از لوله‌های نازک بلند ساخته شده است. دو لوله U شکل در انتهای مخالف به هم وصل می‌شوند و یک شکل S بوجود می‌آورند.

معرفی ساز هورن وینی (Viennese Horn)

یافته‌های پژوهشگراه حوزه‌ی مهندسی صدا نشان می‌دهد که صدای هورن وینی شمار بیشتری از هارمونیک‌ها را در بردارد و بنابراین صدایی روشن‌تر در قیاس مستقیم با دوبل هورن، هورنی که بیشترین استفاده را در خانواده هورن‌ها دارد.

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

گیتار آکوستیک (Acoustic Guitar)

منبع اصلی صدا در یک گیتار آکوستیک سیم است، که با انگشت یا زخمه پلاک یا مضراب زده می‌شود. سیم در یک فرکانس لازم مرتعش می‌شود و بسیاری از هارمونیک‌ها را در فرکانس‌های مختلف تولید می‌کند. فرکانس‌های تولیدی می‌تواند به طول سیم، جرم سیم و کشش آن بستگی داشته باشند. سیم سبب ارتعاش صفحه صدا و جعبه صدا می‌شود و از آنجا که اینها رزونانس‌های خودشان را در فرکانس‌های معین دارند، آنها برخی هارمونیک‌های سیم را قوی‌تر از دیگر سیم‌ها تقویت می‌کنند، بنابراین رنگ صدای تولیدی توسط ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

گیتار کلاسیک یا اسپانیایی (Classic Guitar)

گیتار کلاسیک (گیتار کنسرت، آکوستیک کلاسیک، گیتار با سیم های نایلونی یا گیتار اسپانیایی) یکی از سازهای خانواده گیتار است که در موسیقی کلاسیک استفاده میشود. گیتار کلاسیک یک گیتار چوبی آکوستیک است که در آن به جای سیم‌های فلزی مورد استفاده در گیتارهای آکوستیک از سیم‌های نایلونی استفاده میشود. گیتار کلاسیک سنتی دارای دوازده پرده است و در هنگام نواختن روی پای چپ نگه داشته میشود، بنابراین دستی که می نوازد در نزدیکی پشت حفره صدا قرار می گیرد (به این موقعیت دست، موقعیت کلاسیک گفته می شود). گیتارهای کلاسیک مدرن در اواخر قرن نوزدهم بوجود آمدند.

گیتار بیس (guitar bass)

گیتار بیس (الکتریک بیس یا بطور ساده بیس) سازی زهی است که عمدتاً با انگشتان و انگشت شست با پلاک کردن، با کف دست زدن، پاپینگ، زدن، ضربات آهسته و پیوسته زدن، .. یا زدن با یک زخمه اغلب پیک نواخته می‌شود.

گیتار بیس از نظر ظاهری و ساختار مشابه با گیتار الکتریک است ولی دسته و میزان‌بندی آن بلندتر و دارای چهار تا شش سیم یا دسته سیم است. تاکنون رایج‌ترین گیتار بیس، بیس چهار سیمه است که معمولاً همانند بیس دوبل کوک می‌شود، زیر و بمی یک اکتاو پائین‌تر از چهار سیم با پائین‌ترین زیر و بمی (E, A, D و G). گیتار بیس یک ساز انتقالی است چرا که آن در کلید باس یک اکتاو بالاتر از صدایش نت‌بندی شده است (در دوبل بیس هم به همین شکل است) تا به این ترتیب از خطوط لجر اضافه جلوگیری شود. همانند گیتار الکتریک، گیتار بیس دارای پیک‌آژهایی است و به تقویت‌کننده (آمپلی فایر) و اسپیکر وصل می‌شوند یا به سیستم PA که به یک واحد DI برای اجراهای زنده وصل می‌شوند.

گیتار الکتریک (Electric Guitar)

طراحی و ساختار گیتار الکتریک از نظر شکل بدنه، دسته (گردن)، خرک و پیک‌آپ‌ها بسیار متفاوت است. با این وجود برخی ویژگی‌ها و مشخصات در همه گیتارها مشترک است. در ساز گیتار الکتریک، سردسته شامل پیچ‌های کوک برای کوک گیتار، شیطانک (Nut) یک نوار شبیه پرده از جنس فلز، پلاستیک، گرافیت یا استخوان که سیم‌ها را در انتهای پیچ‌های کوک ساز نگه می‌دارد. پرده‌ها از نوارهای نازک فلزی ساخته شده‌اند که سیم را در زیر و بمی درستی متوقف می‌کنند، زمانی که نوازنده یک سیم را در مقابل صفحه انگشت‌گذاری فشار می‌دهد. میله تنظیم (truss rod) میله‌ای فلزی (معمولاً قابل تنظیم) که با تنش موجود در سیم‌ها مقابله می‌کند تا دسته را مستقیم نگه می‌دارد. مکان نماها برای نوازنده مرجعی در جهت مکان نواختن روی صفحه انگشت‌گذاری ایجاد می‌کنند.

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

6 گام برای بازاریابی مهارت‌های کارگردانی و تدوین
موفقیت در عرصه‌ی فیلمسازی تنها در کسب مهارت کارگردانی و ‌تدوینگری یا تحصیلات سینمایی خلاصه نمی‌شود و یک فیلمساز کاربلد در کنار تمامی این موارد باید از دانش بازاریابی قابل قبولی برخوردار باشد تا به خوبی از پس عرضه و معرفی مهارت‌های کارگردانی،‌ تدوین و فیلمسازی خود به کارفرمایان بر بیاید. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا کارگردانان و تدوینگران را با مهارت‌های بازاریابی آشنا کنیم که هر کدام از این مهارت‌ها به بیشتر دیده شدن کارها و پروژه‌هایشان کمک خواهد کرد، در ادامه با وب‌سایت ملودایو همراه باشید.


استفاده صحیح از اینستاگرام برای آهنگسازان
اینستاگرام از جمله آخرین شبکه‌های اجتماعی است که به جعبه ابزار بازاریابی آهنگسازان و موسیقی‌دانان اضافه شده است. سرعت تغییرات و تحولات در دنیای مجاز و بازار دیجیتال آن‌قدر پرشتاب و نفس‌گیر بوده است که 9 سالی که از عمر اینستاگرام می‌گذرد، برای کاربرانش حکم یک عمرِ پر از خاطرات مختلف و فیلترهای جورواجور را پیدا کرده است.

چگونه تدوینگر شویم و از دورکاری درآمد داشته باشیم؟

اگر جزو آن دسته از علاقه‌مندان حرفه‌ی تدوین هستید که ذوق تدوینگر شدن دارند، اما تمایل ندارند تا هنر خود را دربست در اختیار استودیو فیلمسازی یا کمپانی هنری خاصی قرار دهند،‌ دورکاری و فریلنس شدن بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند به بالندگی هر چه بیشتر شما در حرفه‌ی تدوین کمک کند.

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

ساز ژاپنی کوتو

کوتوی مدرن از گاکوسو (gakuso) که در موسیقی درباری ژاپنی استفاده می‌شد، الهام گرفته شده است. این ساز در میان ثروتمندان رایج بود.


ساز ژاپنی بیوا یا لوت ژاپنی

بیوا یک نوع لوت ژاپنی با دسته (گردن) کوتاه و دارای پرده است. این ساز اغلب در داستان‌های روایی استفاده می‌شود.


ساز چینی گنگ

گنگ‌ها در چین در حدود قرن 7ام قبل از میلاد بوجود آمدند.


ساز هندی و پاکستانی سیتار

سیتار سازی زهی از خانواده لوت است که در شمال هند، پاکستان و بنگلادش رایج است.

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

فیلم ترسناک

فیلم های ترسناک زیادی در تاریخ سینما ساخته شده است.

ترسناک ترین فیلم های سینما

فیلم های که چه در درون مایه و چه در لوکیشن ها و آهنگ ها ترس را در بیننده ایجاد میکنند.

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ

در این قسمت لیستی از این فیلم ها را ارائه میکنیم.


  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

در این مطلب چند مقاله را قرار می دهیم که لیستی از

بهترین موسیقی های متن فیلم های سینمایی

در چند سال اخیر به همراه لینک دانلود آن ها در آن ها قرار داده شده اند.


بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های ۲۰۱۹

در این مطلب به عنوان آخرین بخش از معرفی بهترین موسیقی متن فیلم‌های سینمایی در چند سال اخیر، فهرست از شنیدنی‌ترین فیلم‌های 2019 را برای شما مهیا کرده‌ایم.


بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های ۲۰۱۸

موسیقی‌ متن فیلم از آن دست هنرها هستند که تاریخ انقضا ندارند، به همین خاطر در این مطلب بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های سال 2018 را به مخاطبان ملودایو معرفی کنیم.


بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های ۲۰۱۷

موسیقی‌ متن فیلم از آن دست هنرها هستند که تاریخ انقضا ندارند، به همین خاطر در این مطلب بهترین موسیقی‌ متن فیلم‌های سال ۲۰۱۷ را به مخاطبان ملودایو معرفی کنیم.

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

هاوارد شور

هاوارد لسلی شور آهنگساز کانادایی برنده جایزه اسکار و گرمی که برای فیلم‌های مختلف در ژانرهای حماسی، فانتزی، ترسناک، پلیسی و معمایی موسیقی متن ساخته است.


فیلیپ گلس

موسیقی فیلیپ گلس با موسیقی سنتی و کلاسیک وسترن، امبینت، راک و موسیقی بین‌الملل پیوند دارد. آثار گلس موردتحسین آهنگسازانی مثل دیویدبوئی و برایان انو قرار گرفته است.


جیمز هانیگان

جیمز هانیگان آهنگساز بازی‌های ویدئویی است که تا کنون پنج بار نامزد دریافت جایزه بفتا شده و برای بازی Sim Theme Park بفتای بهترین موسیقی بازی را کسب کرده.


جیمز هورنر

موسیقی متن جیمز هورنر را همه با فیلم تایتانیک می‌شناسند، موسیقی متنی که بعد از گذشت بیش از بیست سال هنوز پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی متن تاریخ است.


هانس زیمر

هانس زیمر یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان زنده‌ی دنیا به حساب می‌آید.


جان ویلیامز

جان ویلیامز آهنگساز امریکایی که در سال 1932 میلادی در شهر نیویورک و در کشور امریکا متولد شده است.


  • ملودایو ..