melodive

مجله فیلم و موسیقی ملودایو

melodive

مجله فیلم و موسیقی ملودایو

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بهترین موسیقی های متن تاریخ سینما

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا فهرستی از صد موسیقی متن برتر سینما را برای علاقه‌مندان آهنگسازی،‌کارگردانی و فیلمسازی گردآوری کنیم. پیشنهاد خود را در مورد سایر موسیقی های متن فیلم های سینمایی در زیر همین پست کامنت کنید.

1. پدرخوانده «1972»، نینو روتا؛‌

2. بر باد رفته «1939»، ماکس اشتاینر؛‌

3. لورنس عربستان «1962»، موریس ژار؛‌

4. کشتن مرغ مقلد«1962»، المر برنستاین؛

5. خوب، بد، زشت «1966»، انیو موریکونه؛‌

6. روانی «1960»، برنارد هرمن؛

7. آرواره‌ها «1975»، جان ویلیامز؛‌

8. هفت دلاور «1960»، المر برنستاین؛

9. ئی. تی. موجود فرازمینی «1982»، جان ویلیامز؛‌

10. بتمن «1989»، دنی الفمن؛‌

از لینک برترین موسیقی متن فیلم ها فهرست کامل را ببینید و بشنوید

 

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

طراحی کاراکتر تبلیغاتی

طراحی کاراکتر تبلیغاتی و شخصیت‌پردازی برای برندها،‌ از آن دست قصه‎های شنیدنی است که اول و آخری جذاب دارد. چرا که در همان ابتدای کار اختصاص شخصیتی هماهنگ با هویت بصری برند شما،‌ روح سرزندگی و پویایی را به کالبد کسب و کارتان می‎دمد و در بلند مدت و در گذر ماه‎ها و سال‎ها صمیمتی ناگسستنی بین برند شما و مشتریان مخاطبانتان خلق می‎کند. خود شما در جایگاه مدیریت یک شرکت یا کسب و کار چقدر خاطرات دوست داشتنی از شخصیت‌هایی دارید که وظیفه‎ی نمایندگی یک برند را بر عهده دارند و سیمای مشتری پسند کسب و کار محبوبتان را به تصویر می‎کشند.

تولید تیزر و ساخت انیمیشن تبلیغاتی

تیزرها بهترین رسانه‎ای هستند که در قالب تصویر میان کسب و کار شما و مشتری ارتباط برقرار می‌کنند. شاید تصور کنید که بودجه در تولید تیزرها یا انیمیشن های تبلیغاتی نقش زیادی ایفا می‎کند، ‌اما این فقط بخشی از ماجراست و آنچه بیش و پیش از بودجه بر تولید تیزر و انیمیشن مشتری‌پسند تأثیر می‎گذارد،‌ پیدا کردن ایده‎ای ناب برای هدف مورد نظر است. ایده‏ای که ارزش افزوده برای کسب و کار شما همراه خود داشته باشد و دریچه‏‌های تازه‎ای برای برندینگ کارتان را پیش روی شما بگشاید.

طراحی گرافیک

شرکت تبلیغاتی ویرا ورنا به طراحی گرافیکی به مثابه فرصتی برای مشتریان می‌نگرد که قرار است علاوه بر تبلیغ محصولات و خدمات برند مورد نظر، همان تکیه‌گاهی باشد که با استفاده از ترفندهای طراحی و گرافیک، ‌نام و آوازه‌ی برند و کسب و کار مشتریان را با هدف شکوفایی و رونق اقتصادی در بازار زبانزد خاص و عام کنند.
وب‌سایت شرکت بین المللی ویرا ورنا همچون ویترینی جذاب که اطلاعات لازم را در زمینه‌ی خدمات طراحی گرافیک در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، تلاش می‌کند تا از طریق ارائه‌ی نمونه کارهای اجرا شده در این شرکت، این امکان را برای کسب و کارها و برندهای ایرانی فراهم کند تا به خدماتی که توسط شرکت‌های تبلیغاتی خارجی ارائه می‌شوند،‌ دسترسی داشته باشند.

 

شرکت تبلیغاتی بین المللی ویرا ورنا

 

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

ساز زایلوفون

در مقایسه با ماریمبا، زایلوفون محدوده صدایی بالاتر (زیرتر) و باریک‌تری داشته و تیغه‌های آن از چوب سخت‌تری ساخته می‌شود که این امر منجر به رنگ صدایی روشن‌تر و نافذتر می‌شود. گاهی اوقات خانواده‌ای از سازها را به عنوان زایلوفون در نظر می‌گیرند که شامل زایلوفون، ماریمبا و زایلوماریمبا (xylomarimba) است.

زایلوفون در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف دیده می‌شود و کوک و توالی تیغه‌ها از یک تمدن تا تمدن دیگر متفاوت است ولی چیزی که در تمام زایلوفون‌ها مشترک است ترتیب قرارگیری تیغه‌ها در گام‌هایی از نت‌های پائین (بم) تا بالا (زیر) است. تعداد تیغه‌ها می‌تواند بین یک تا هر تعداد برای پوشش دادن چندین اکتاو باشد. زایلوفون سازی قدیمی است که اسامی مختلفی در فرهنگ‌های متفاوت دارد: به عنوان مثال در افریقا به نام‌های آمادیندا (در اوگاندا)، بالافون (در سودان)، کارمیبا (در آنگولا)، کیدیمبا (در کنگو)، کوندونگ (در نیجیریه)، ماریمبا (کنگو) و سیلیمبا (در آفریقای جنوبی) شناخته می‌شود. در آسیا این ساز به نام‌های باکاگنگ (در مالزی)، گام بنگ (اندونزی)، دن گو (ویتنام)، گب بانگ (در بالی)، گام بنگ کالونگ (جاوا)، موکین (چین)، پاتاتاگ (فیلیپین)، پاتی تارانگ (درهند) و رانات اک (در تایلند) مشهور شده است.

ساز ماریمبا

ماریمبا از نظر ظاهری دقیقاً شبیه زایلوفون است ولی بزرگتر بوده و دارای محدوده صدایی پائین‌تر (از باس تا تنور و تا آلتو) و یکcompass گسترده‌تر است. ماریمبا، زایلوفونی با رزنیتور است و زایلوفون به معنای «نوای چوب» است و زیر و بمی آن یک اکتاو عمیق‌تر است. به دلیل اینکه تیغه‌های ماریمبا از چوب نرم ساخته شده‌اند و نازک‌تر از زایلوفون هستند، ماریمبا رنگ صدایی نرم‌تر، تیره‌تر و غنی‌تر دارد. در دهه 1930 یک ساز به نام زایلوماریمبا (زالوریمبا) برای تکنوازی ساخته شد که هدف از آن ساز ترکیب بهترین‌های هر دو ساز بود. زایلو ماریمبا عمدتاً به این دلیل ساخته شد که محدوده صدایی از پنج اکتاو  (C3-C8)  داشت ولی کیفیت صدایش جا گذاشته شد و امروزه به ندرت این محدوده صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

فیلم اینسپشن یا تلقین

هانس زیمر آهنگساز مطرح و برنده جایزه اسکار، برای فیلم تلقین آهنگسازی کرده است. او با الهام از آهنگ ادیت پیاف این موسیقی نوآورانه و هیپنوتیزم‌کننده را خلق کرده است. موسیقی زیمر ماورائی و خاص بوده و در لحظاتی مخاطب را به رؤیایی زیبا و مسحورکننده فرو می‌برد.

موسیقی تلقین مثل صحنه‌های فیلم با ریتم تند شروع شده و بعد کم‌کم آرام می‌شود و کاملا تحت تأثیر ژانر فیلم-اکشن و سورئال-است. ریتم موسیقی یادآور موسیقی‌ فیلم‌های دهه نود بوده که در فیلم‌های اکشن به وفور استفاده می‌شده است. دی‌کاپریو در نقش دزد و جاسوس ایفای نقش می‌کند و موسیقی متن هم رازآلودی جاسوسی و هم ویژگی‌های دزد را به خوبی نمایان می‌سازد.

تم اصلی موسیقی تلقین از موسیقی فرانسوی ادیت پیاف گرفته شده که هانس زیمر ریتم آنرا کند کرده است. به عقیده زیمر می‌توان هر چیزی را به زمان دیگری منتقل کرد و معنای متفاوتی به آن بخشید. تلقین که سفر در رؤیاهاست، برای زیمر مفهوم سفر در زمان را دارد و این موضوع را به خوبی در موسیقی‌اش نشان می‌دهد. ترکیب گیتار الکتریک و ارکستر، جنبه‌ای خیال‌انگیز و در عین‌حال مدرن به موسیقی می‌دهد. از آنجایی‌که دغدغه اصلی نولان «زمان» است، گذر زمان و انتظار با صدای تیک‌تاک در موسیقی نمایان می‌شود.

فیلم اینتراستلار

هانس زیمر در موسیقی فیلم اینتراستلار از فضای اکشن ‌محوری که برای چهار فیلم قبلی (سه گانه‌ی بتمن و فیلم تلقین) ساخته بود فاصله گرفته و با استفاده از ساز ارگان فضایی باشکوه خلق کرده است. این ساز که توسط راجر سایر Roger Sayer در کلیسای تاریخی تمپل لندن نواخته شده، توانسته بیکرانگی جهان و احساس از دست دادن را همزمان به بیننده منتقل کند. در ساخت موسیقی متن این فیلم از 34 ساز زهی، 24 ساز بادی و چهار پیانو استفاده شده و شصت مرد برای گروه کُر با هانس زیمر همکاری کرده‌اند. زیمر با تنظیم فاصله میکروفن از دهان خواننده‌ها توانسته به صداهای جدید برسد. نولان در ساخت فیلم‌هایش جلوه‌های ویژه را برای کمک به روایت داستان به کار می‌برد و در این فیلم واقعی‌ترین تصویر از نجوم و فیزیک را (از منظر یافته‌های علمی) ارائه کرده است.

فیلم دانکرک

دانکرک فیلمی جنگی است که بدون مقدمه خسته کننده و طولانی یک‌راست مخاطب را به عمق ماجرا می‌برد و محیط جنگی دقیقا مطابق با چیزی که در تاریخ رخ داده، به تصویر کشیده می‌شود. در این فیلم موسیقی متن نقش مهمی ایفا می‌کند و در بیشتر صحنه‌ها موسیقی به جای دیالوگ استفاده شده است. دانکرک بازسازی یک واقعه تاریخی است و در آن ترس و وحشت برآمده از جنگ نشان داده می‌شود.

نولان و هانس زیمر در فیلم‌های اینسپشن و اینتراستالر با هم همکاری کرده‌اند و نولان با استفاده از تکنیکی که در فیلم پرستیژ به آن دست یافته بود از زیمر خواست که موسیقی متن دانکرک را بسازد. «یک توهم شنیداری وجود دارد که در موسیقی به آن شپرد می‌گویند، من و دیوید جولیان این را در فیلم پرستیژ کشف کردیم.»

  • ملودایو ..
  • ۰
  • ۰

آموزش تدوین و 8 اشتباه رایج تدوینگران

تدوین صدا و تنظیم جلوه‌های صوتی

برای تدوین فیلم‌های درام باید از روی فیلمنامه یا استوری‌بورد کار شود. صحنه‌ها معمولا هدف خاصی را دنبال می‌کنند، با بازی‌ها یا دیالوگ‌های ثابت. کار تدوینگر این است که به صحنه‌های فیلمبرداری شده نگاه کند و ببیند که آیا می‌تواند آنها را به‌نوعی کنار هم بچیند که پیام داستان مورد نظر را منتقل کنند، در غیر اینصورت باید فیلمنامه را کنار گذاشته و بهترین کاری را که از دستش برمی‌آید انجام دهد.

تدوین جلوه‌های صوتی از جزو ظریف‌ترین ریزه‌کاری‌های فیلمسازی قرار می‌گیرند و به تدوینگر صدا کمک می‌کند تا احساس موجود در هر صحنه را به تماشاگر منتقل کند و فضای احساسی مورد نظر کارگردان را با استفاده از صدا خلق کند. برای مثال اگر تدوینگر صدا قصد داشته باشد تا صحنه‌ی مربوط به یک دفتر کار را به مدد جلوه‌های صوتی از وضعیت صامت به ناطق تغییر دهد، می‌تواند از جلوه‌های صوتی همچون صدای زنگ تلفن در پس‌زمینه، مکالمه ارباب رجوع با کارمندان و صدای خفیف کار کردن کولر گازی کمک بگیرد.

  • ملودایو ..